V Piešťanoch otvorili výstavu historických kúpeľných plagátov, je medzi nimi aj prvý Barlolámač

Unikátne plagáty z prelomu 19. a 20. storočia sprístupňuje výstava s názvom Kúpele Piešťany na reklamných plagátoch v období 1890 – 1930. Pre verejnosť bude otvorená až do 22. apríla, vždy počas víkendov od 10. do 18. hodiny. Výstava ponúka nezvyčajný a fascinujúci pohľad na históriu kúpeľníctva v našom najväčšom kúpeľnom meste. Zbierku historických plagátov sprístupnili verejnosti Kúpele Piešťany v spolupráci s piešťanským Balneologickým múzeom. Kurátorom výstavy je historik Martin Kostelník, odborný pracovník múzea.

Piešťanské kúpele získali svetovú slávu pod vedením Ľudovíta Wintera, nezlomného a talentovaného obchodníka, ktorý dokázal aj najveľkolepejšie vízie meniť na skutočnosť. Ľudovít Winter si od začiatku uvedomoval, že na úspešné podnikanie je potrebná dostatočná reklama. Najväčší rozvoj zažívali piešťanské kúpele v období secesie a práve v tom čase došlo aj k rozmachu plagátu ako reklamného nosiča. A tak sa na početné dobové plagáty dostali symboly a rarity Piešťan – lámač barlí alebo infanteristický vozík ťahaný ľuďmi, čo bol jedinečný a lacný dopravný prostriedok kúpeľných hostí.

„Z medzivojnového obdobia sa zachovali aj plagáty pozývajúce na kultúrne podujatia, napríklad na Národopisný deň v Piešťanoch v roku 1926, na výstavu umelcov z 19. storočia alebo na koncert českého huslistu a skladateľa Jana Kubelíka v Grand hoteli Royal. Počas niekoľkých desaťročí vytvorili pre Piešťany plagáty viacerí talentovaní umelci, maliari a grafici, niektorí zanechali na plagátoch len svoje iniciálky a ďalší pre nás ostali anonymní,“ dopĺňa Martin Kostelník, kurátor výstavy.

Piešťanské plagáty vychádzali v časoch Rakúsko-Uhorska najčastejšie v maďarčine, nemčine, francúzštine či češtine. Po vzniku Československa pribudla aj slovenčina, angličtina, poľština, švédčina a ďalšie jazyky, zvyčajne jazyky krajín, kde mali piešťanské kúpele obchodné zastúpenie.

V období secesie prevládal názor, že plagát nemá slúžiť len praktickému účelu, ale má byť aj oku lahodiaci s určitou umeleckou úrovňou. Bol nielen reklamným prvkom, ale aj umeleckým dielom. Výstava v napoleonských kúpeľoch na piešťanskom Kúpeľnom ostrove predstavuje:

  • Plagáty s legendárnym Barlolámačom, ktoré odkrývajú históriu piešťanského symbolu
  • Plagáty zachytávajúce, ako sa kedysi žilo a oddychovalo v Piešťanoch
  • Plagáty v rôznych jazykoch dokumentujúce, ako sa kúpele prezentovali v zahraničí
  • Plagáty s rôznymi témami – od liečivých účinkov vody až po spoločenské udalosti

Ako vznikol ikonický Barlolámač?

V 90. rokoch 19. storočia vznikli prvé piešťanské plagáty – s motívom chlapca púšťajúceho barly od Paola Carmosina alebo nahého muža stojaceho na skale púšťajúceho barlu do výparov termálnej vody od Arpáda Bascha. Ľudovít Winter však nebol celkom spokojný, uvažoval o figúre už uzdraveného človeka, ktorý by barly nepotreboval. Oslovil Artura Heyera, vtedy mladého ilustrátora pôsobiaceho v Budapešti, aby vytvoril figúru, ktorá by vyjadrovala uzdravenie. Ten mu predložil skicu postavy muža s plátennou zásterou okolo bedier, s jednou nohou vo vode a na kolene druhej lámajúceho už nepotrebnú barlu ako znak uzdravenia. Návrh sa Ľudovítovi Winterovi zapáčil, hneď ho dal zaregistrovať na obchodnej komore a zrodil sa slávny Barlolámač, symbol Piešťan.